top of page

Šťastie, radosť, spokojnosť nenájdeme v externých stratégiách

V rámci svojich prednášok pre verejnosť, či už z prostredia športu, biznisu, alebo v rámci životného koučingu, sa ma ľudia často pýtajú na konkrétne kroky, postupy, techniky, ktoré by im pomohli vyriešiť ich problém, zvýšiť výkonnosť, prípadne zmierniť ich utrpenie.


Vo svete osobnostného rozvoja sa v drvivej väčšine vychádza z predpokladu, že život je síce náročný, ale TY si silnejší a silou vôle dokážeš všetko prekonať...


Kedysi som sa aj ja osobne domnieval, že sila vôle predstavuje to najdôležitejšie pri zvládaní každodenných prekážok, pri podávaní excelentných výkonov, či napredovaní po osobnostnej stránke.

Ak sa aj ty teraz nachádzaš v tejto fáze, je to všetko ok- v žiadnom prípade ty to nechcem meniť. Pretože jediný kto dokáže zmeniť pohľad na určité veci si TY sám.


Problémom všetkých zaručených postupov, krokov, techník a stratégií je fakt, že sa snažíme aplikovať niekoho externé stratégie a pritom ich nazývať seba-rozvojovými, seba-nápomocnými... To čo funguje u niekoho, nemusí fungovať u iného... a práve tu nastáva nekončené naháňanie sa za zaručenými technikami, stratégiami... atď., ktoré ti raz a nadobro pomôžu zvládať ťažké životné situácie, zaručia ti bohatstvo a slávu, či odbremenia tvoj život od stresu...


Dostaneš sa k určitému prístupu, technike, ktorá ťa sprvoti ohromí, postupom času však jej „účinok“ slabne, prípadne si už unavený z jej sústavnej „realizácie“, a znova sa ocitávaš v blúdnom kruhu zaručených rád, techník, a stratégií, ktorých výsledok sa z dlhodobého hľadiska akosi nedostavuje...


Osobne sa držím vo svojej koučingovej praxi tvrdenia, že pokiaľ človek aplikuje akúkoľvek externú stratégiu, vo svojej podstate sa nezmenil...


A opäť netvrdím, že musíš so mnou súhlasiť, snažím sa iba poskytnúť odlišný pohľad na vec...


Keď napr. hovoríme o motivačných stratégiách, z dlhodobého hľadiska nefungujú preto, lebo motivácia, ako aj akákoľvek emócia je vytváraná z vnútra-von. Nie opačne... T.j. že aj v mojej koučingovej praxi nie je mojou úlohou klienta „ohúriť“, pretože jediný kto to dokáže, je iba samotný klient...


Nedávno som stretol jedného známeho, ktorý mi rozprával ako je už vyše 10 rokov na ceste sebarozvoja, ako sa stále učí nové a nové techniky, stratégie... atď., sústavne rozvíja svoj business a ako sa teší na ten moment, keď si bude život už len užívať... (keď už zarobí vysnívaný objem peňazí). T.j. že to je presne cieľ , ktorý ja osobne nazývam toxickým... cieľ typu: „Keď budem mať peniaze (úspech, majetok, uznanie...), tak sa budem cítiť nadšene (spokojne, sebavedomo...).


Veľa ľudí si kladie pred seba práve ciele takéhoto typu, po ich splnení sú však sklamaní, že vysnívaný pocit nie je stály... Osobne si spomínam na zopár vlastných toxických cieľov. Napr. "Keď si spravím doktorát, budem nadšený a spokojný...“. „Keď si kúpim toto auto, budem sa cítiť výborne a sebavedomo“. Akosi však tieto pocity ani v jednom z uvedených príkladov neboli z dlhodobého hľadiska udržateľné. Osobne som sa domnieval, že si treba stanoviť väčšie ciele, a potom keď ich splním, moje pocity spokojnosti budú permanentné. Aj v tomto prípade som sa však mýlil... A často prichádzali pocity nenaplnenia, frustrácie, či dokonca smútku...


Odkiaľ teda pochádzajú naše pocity? Prečo sa niekedy cítim v tej istej situácii sebavedomo a inokedy neisto? Prečo som niekedy maximálne motivovaný do určitej akcie a inokedy nie som motivovaný ani vstať na záchod? (Nakoniec ale aj tak vstať musím...) :))


Aké princípy sa skrývajú za ľudským prežívaním? Odpoveď na túto otázku predstavuje základ môjho koučingu. S klientmi sa nepozeráme na ich správanie, či symptómy (tak ako sa pozerá väčšina psychologických prístupov- ktorých je zhruba 400), ale pozeráme sa na skutočnú príčinu nášho ľudského prežívania. Moja skúsenosť je taká, že ak ľudia skutočne uvidia (pochopia na hlbšej úrovni) tieto princípy, stávajú sa kreatívnejšími, produktívnejší, sú viac uvoľnení a berú veci viac z nadhľadu. Ak skutočne porozumieš týmto princípom- uvidíš kto skutočne si, potom robenie akejkoľvek externej stratégie, techniky... atď., ti prestane dávať zmysel.


Klienta teda v žiadnom prípade nenaprávam, pretože vo svojej prirodzenej podstate je dokonalý a celistvý. Postupným odhaľovaním princípov, ktoré sa skrývajú za naším prežívaním, sa klient viac a viac zobúdza do faktu, že jeho mentálne zdravie, kreativita, nadšenie, motivácia, a ďalšie pozitívne atribúty, ho nikdy neopustili a po celý čas sú jeho súčasťou.




Obľúbené príspevky
Check back soon
Zostaňte naladení...
Posledné príspevky
Archív
Vyhľadávanie podľa slov
Nasledujte nás
  • Facebook Basic Square
  • YouTube Social  Icon
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page